Special Edition
CREATIVE BELGIUM
presented by
Mad Women
De reclamesector, en dan vooral de creatieve klasse ervan, heet een mannenwereld te zijn. Maar klopt dat beeld anno 2018 nog? Of worden de reclamejongens steeds meer reclamemeisjes? Drie mad women over de staat van de vrouwelijkheid in de reclamesector.
Reclame is dood, leve reclame
Heeft reclame nog wel een toekomst, nu de consument in zijn kijk-, lees- en surfgedrag zelf almaar meer de touwtjes in handen heeft? Dat de sector zichzelf deels zal moeten heruitvinden, daarover zijn Ben Jansen (Managing Director bij MEDIALAAN - de Persgroep Advertising) en technologiejournalist Freek Evers (De Morgen) het roerend eens. Over het hoe en waarom sporen de meningen niet altijd.
Een ontmoeting tussen de huidige godfather van de Belgische reclame en de vorige
Jens Mortier (50) in gesprek met Guillaume Van der Stighelen (62). Omdat Guillaume graag golft en Jens graag lacht, spraken ze af in een golfclub. Het resultaat: het allereerste 18 holes-interview.
“Google ‘Creative Director’ en blanke mannen in zwart T-shirt vullen je scherm.”
De consumenten waarop reclamemakers zich richten, zijn lang niet alleen blanke mannen. Toch zijn het precies zij die nog vaak de creatieve afdelingen van reclamebureaus bevolken. Ali Hanan van de Britse organisatie Creative Equals wil daar verandering in brengen.